Ringkasan buku
Bab 1: Hakikat Ibadah Sembahyang
Ada lima bacaan yang ditetapkan
iaitu untuk takbiratul ihram, membaca Fatihah, tasyhud akhir, selawat
kepada Nabi, dan salam yang pertama; dan enam perbuatan iaitu berdiri, rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, dan duduk tahyat akhir. Namun sembahyang kita mesti dimulakan dengan niat mendirikan sembahyang.
Yang dalam
bentuk perbuatan dinamakan rukun feeli, yang bacaan
dinamakan rukun qauli, manakala niat dinamakan rukun qalbi, menjadikan jumlahnya dua
belas, dan perlaksanaannya mesti mengikut tertib; jadi keseluruhan
sembahyang kita mesti menyempurnakan kesemua tiga belas perkara.
Namun, adalah menjadi kebiasaan kita mendirikan
sembahyang dengan memasukkan sekali perkara-perkara yang sunat,
misalnya selepas mengangkat takbiratul ihram, kita membaca doa iftitah, selepas fatihah membaca satu surah pendek dari al-Quran, dan ketika bergerak untuk menukar
rukun, contohnya dari keadaan berdiri kepada rukuk, dan lain-lain, kita
disunatkan melafazkan Allahu akbar. Ini menjadikan keseluruhan zat
sembahyang kita yang biasa adalah terbina daripada perkara-perkara ….
Buku
menerangkan lebih lanjut dengan menurunkan terjemahan bacaan-bacaan mencakupi
yang rukun dan yang sunat, mengikut aturannya seperti berikut:
ü Doa Iftitah
ü Surah al-Fatihah
ü Ketika rukuk
ü Ketika bangkit iktidal
ü Keetika iktidal
ü Ketika sujud….
ü Sehingga memberi salam.
Kemudian
diikuti dengan pecahan-pecahan bab.
Zat Sembahyang: Jika
kita kaji rukun yang tiga belas itu akan kita dapati bahawa kesemuanya adalah aktiviti yang berkait dengan hubungan
manusia dengan Tuhan-nya, sama ada yang qalbi, qauli atau feeli. Seterusnya
buku memperkenalkan maksud hablum
minallah.
Hakikat ibadah sembahyang: Hakikatnya, ibadah sembahyang kita
bukan setakat untuk mendirikan zatnya
sahaja, tetapi adalah lebih daripada itu kerana sembahyang adalah rukun Islam. Rukun itu bererti asas, dasar
atau tonggak, manakala Islam itu
bererti jalan hidup atau way of life.
Dengan kata lain ada konsep hablum
minannas.
Sembahyang yang batin: Adakah sembahyang yang sedemikian
sahaja sudah sempurna dan diterima Allah! Mengikut kitab Siras-Salikin, orang yang tidak khusyuk dalam sembahyangnya
dikatakan sebagai tidak ada sembahyang
yang batin, dan sembahyangnya ditolak
kerana hanya pada zahirnya dia telah mendirikan sembahyang tetapi batinnya
tidak turut serta. Ada huraiannya tentang erti khusyuk disertai dengan contoh. Akhirnya
penjelasan itu menjurus kepada konsep Kesempurnaan
sembahyang
Sembahyang tiang agama: buku menyebut petikan, ‘Pokok segala urusan adalah Islam, dan
tiangnya adalah solat, dan puncaknya adalah jihad.’ (Ensiklopedi Shalat 1,
171) dijelaskan lagi dengan menurunkan ayat 3, 85 ali Imran, dan pengenalan
kepada maksud surah al-Fatihah.
Sembahyang adalah cahaya petunjuk: penjelasan
merujuk kepada pengertian ayat 6 dan 7 al-Fatihah. Justeru siapa sahaja yang
mendirikan sembahyang harus mempunyai kefahaman ini, iaitu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan (dosa dan pahala),
tentang adab dan keperibadian dalam pergaulan dan sebagainya.
Realiti ayat 45 surah al-Ankabut: dijelaskan
konsepnya dengan memberi contoh-contoh yang berlaku saban hari, dan ditunjukkan
bagaiman sembahyang mencegah kemungkaran.
Sembahyang
dalam program hidup: Ideologi hidup Islam mencakupi ketuhanan dan keduniaan.
Bagaimanapun, harus dijaga supaya tidak memberatkan kepada ketuhanan dan
meremehkan yang keduniaan, atau sebaliknya; tidak juga membatasi ruang lingkup
kedua-duanya. Disokong dengan maksud ayat 111 at-Taubah.
Program hidup Islam: berkait dengan ayat 111 tadi menjelaskan manusia tidak boleh
menggunakan kebebasan sementara yang
diberikan itu semahu-mahunya, sebaliknya sentiasa ingat supaya tidak
menggunakan kebebasannya itu sehingga mencabar kekuasaan Allah swt. Manusia
yang mengawal jiwa raganya dan mengurus hartanya mengikut cara yang dikehendaki
Allah swt adalah disebut sebagai orang yang
beriman.
Peranan sembahyang: Sebahagian besar
daripada tuntutan di atas tadi dapat dicapai melalui
ibadah sembahyang, iaitu ibadah yang disebut sebagai tiang agama itu
tadi.
Bab
2: Mengapa Sembahyang Ditolak
Hadis menyebut maksudnya, Tiga orang yang
sembahyangnya tidak sampai melampaui telinganya, iaitu seorang budak yang melarikan diri sampai dia pulang kembali,
seorang isteri yang semalaman suaminya murka kepadanya, dan seorang imam
yang mengimami suatu kaum sedangkan kaum itu tidak menyukainya’. (HR
Tarmizi dan Ahmad)
Keseluruhan bab 2 menyentuh
judul-judul berikut:
Golongan yang sembahyangnya ditolak: disokong
dengan ayat-ayat 3 ali-Imran, ayat 45 al-Ankabut, ayat 85 ali-Imran.
Diturunkan juga senarai 10 golongan yang
sembahyangnya tidk diterrima Allah swt. Ada penjelasannya.
Mengapa ditolak: golongan yang mendirikan sembahyang tetapi tidak
mengetahui makna-makna bacaan yang dibacanya. Pendek kata sembahyang yang tidak
memberi bekas dalam dirinya adalah ditolak.
Matlamat ibadah sembahyang: kata
Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dalam buku-nya
menyebut, Di antara kefahaman
terbaik kita terhadap ajaran agama Allah ialah apabila kita mengetahui
tentang tujuan pemberian beban kewajipan yang mesti kita lakukan (Fiqh Keutamaan, 48). Buku ini ada
huraiannya.
Roh ibadah sembahyang: ibadah sembahyang itu adalah lambang perjalanan hidup
maka kesemua aspek yang berkaitan dengan rukun-rukun, hukum-hakam dan prosedur
itu tadi ada rohnya. Ketahuilah misalnya yang disebut oleh ayat 110 al-Isra’.
Hilangnya roh sembahyang: kebanyakan
kita menunaikan sembahyang tetapi tidak
terlintas untuk mengambil tahu apakah makna di sebalik hukum-hakam, pergerakan-pergerakan dan bacaan-bacaan di
dalamnya.
Tanggapan dan sikap
terhadap ibadah sembahyang
Syariat, sunnatullah dan alami (nature)
Tiga kategori matlamat syariat.
Bab 1 dan 2 itu sudah memadai untuk memahami
mengapa sembahyang kita ditolak. Jadi bab-bab
seterusnya menuliskan tentang berikut:
Bab
3: Tidak Menegakkan Islam
Bab
4: Tidak menegakkan hablum minallah
Bab
5: Tidak membina akhlak dan keperibadian
Bab
6: Tidak mencegah kemungkaran
Bab
7: Tidak membawa rahmat
Preview:
No comments:
Post a Comment